به گزارش خودروکار، جلیل سبحانی مدیرعامل شرکت اسپک امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر فقط 30 درصد از تولیدات داخلی در شرکتهای پتروشیمی و پالایشی استفاده می شود که انتظار ما این است که در سال حمایت از کالای ایرانی این میزان به بیش از 50 تا 60 درصد برسد.
* اقدام به تحریم بنزینی ایران قبل از آغاز تحریم های ظالمانه غرب
او افزود: در سال 87 که هنوز وارد تحریمهای ظالمانه نشده بودیم، آمریکا به یکباره تصمیم گرفت کاتالیستهای حیاتی تولید بنزین را به ایران نفروشد و ما چون به شدت به این کاتالیستها نیاز داشتیم، معاون وقت وزیر نفت در صنعت پتروشیمی اعلام کرد که باید هرطور شده این کاتالیستها در داخل کشور تولید شود و ما با کمک برخی از مجتمعهای پتروشیمی توانستیم ضمن وارد کردن آن کاتالیستهایی که ورودشان ممنوع شده بود، اقدام به تولید کاتالیستهای مربوط به تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 کنیم که خوشبختانه هماکنون بیش از 90 درصد از کاتالیستهای مربوط به تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 داخلی هستند.
* استفاده از کاتالیست های ایرانی برای تولید بنزین با صرفه جویی یک میلیارد دلاری در سال
این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه "در حال حاضر پالایشگاههای اصفهان، تهران، پتروشیمی نوری، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی بندر امام و همچنین پالایشگاه ستاره خلیجفارس از کاتالیستهای تولید داخل برای تولید بنزین استفاده میکنند"، گفت: خوشبختانه ایران در تولید کاتالیست خودکفا است و ما باید به سمت صادرات کاتالیست گام برداریم.
او ادامه داد: ما توانستهایم لایسنسهای خود را در تولید کاتالیست داشته باشیم، کاتالیستهایی که تولید و استفاده از آنها موجب صرفهجویی یک میلیارد دلاری در مصرف ارز شده است و این اقدام میتواند منجر به صادرات 60 میلیارد دلاری برای کشور شود.
* پالایشگاه هایی که از تولیدکننده ایرانی تضامین مالی می گیرند
سبحانی با بیان اینکه "انتظار ما این است مجموعههای فعال در صنعت نفت بتوانند از تولیدات داخل بیش از گذشته استفاده کنند"، گفت: در جلسهای که با مسئولان پالایشگاه تهران داشتیم، آنها رسماً از ما تضامین مالی گرفتند که در صورت استفاده از کاتالیستهای داخلی اگر پالایشگاه با مشکل مواجه شد تمام هزینهها بر عهده این شرکت است و ما در چنین شرایطی فعالیت میکنیم؛ باید این رویه اصلاح شود.
او افزود: متأسفانه هماکنون در شرایط تحریم به سر میبریم و نتوانستهایم هولوگرام API را برای تجهیزات داخلی خود کسب کنیم، اما وزارت نفت با رایزنیهایی که با صنعت نفت عراق داشت، توانست وندورلیستهای ایرانی را به عراقیها معرفی کند و فقط شرکتهای ایرانی میتوانند با مجموعههای دولتی عراق فعالیت داشته باشند اما متأسفانه نتوانستیم کاری کنیم که بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی عراق در ارتباط باشد.
* مانعی به نام "مدیران" برای استفاده از تجهیزات داخلی در پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت اسپک با اشاره به مطالعات مشترکی که در سال 79 با مجموعه دانشگاه شریف در خصوص چالش های صنعت نفت در تولید داخلی آغاز شده بود، گفت: مطالعات جامعی انجام شد اما بعد از گذشت چندین سال هنوز بخش عمدهای از این چالشها وجود دارد.
او ادامه داد: وقتی در میدان گازی پارس جنوبی طراحی فازها انجام شد، تمام تجهیزات آن خارجی بود و هماکنون کمتر مدیرانی حاضر میشوند تا از تجهیزات داخلی در این فازها استفاده کنند، هرچند که شرکت نفت و گاز پارس به دنبال بومی کردن تجهیزات است.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: ما به دنبال آن هستیم تا برای تجهیزات خارجی شناسنامههای داخلی ایجاد کنیم؛ با این کار مشخصات کالاها معلوم می شود و شرکتهای ایرانی می توانند مشابه این کالاها را تولید کرده و به راحتی مورداستفاده قرار دهند؛ عملیاتی شدن این برنامه، به افزایش ساخت داخل در صنعت نفت کمک می کند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/